De ICT-bucketlist van Meindert Jan, medeoprichter van I-Experts

Meindert-Jan Waardenburg

Meindert-Jan Waardenburg

Directeur

Als ICT-ondernemer houd ik niet alleen nauwlettend nieuwe ICT-ontwikkelingen in de gaten, ik heb ook een bucketlist van ICT-diensten die ik aan mijn opdrachtgevers wil aanbieden. Techniek moet altijd voor onze opdrachtgevers werken. En het moet zich op zo’n manier ontwikkelen dat de medewerkers van onze opdrachtgevers ook daadwerkelijk slimmer, plezierig en productiever werken. Hieronder mijn ICT-bucketlist, waarvan ik mag verklappen dat een aantal buckets al in ontwikkeling zijn. 

Bij I-Experts volgen we uiteraard nieuwe ontwikkelingen in onze sector op de voet. Daarom delen we graag 5 ICT trends die je in de gaten moet houden. 

1. Organisaties helpen bij de implementatie van adaptive digitale werkplekken

De adaptive digitale werkplek speelt in op de informatiebehoefte van de medewerkers. Wat je nu ziet is dat mensen heel vaak naar bedrijfsinformatie aan het zoeken zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de homepage van het intranet, dan is 10 tot 20 procent van de informatie niet relevant voor iedere medewerker. Het gevolg is dat je mensen confronteert met onnodig veel informatie, waardoor zij het overzicht kwijtraken – zeker degene die minder IT-vaardig zijn.  

Met de adaptive digitale werkplek kijk je naar de rollen die mensen binnen de organisatie hebben en welke informatiebehoefte daarmee gepaard gaat. Momenteel kan je op het intranet wel een klein beetje informatie aanpassen aan bepaalde rollen, maar nog niet voldoende. 

Met een adaptive design kan je informatie niet alleen aanpassen aan de rol, maar ook aan het tijdstip en de locatie. Werk je bijvoorbeeld buiten kantoortijd, of vanuit huis, dan krijg je een ander informatieaanbod dan wanneer je tijdens kantoortijden op kantoor werkt. Zo heeft een medewerker die vanuit huis werkt geen behoefte aan de menukaart van de bedrijfskantine. Of heeft een medewerker die buiten werktijden werkt, misschien behoefte aan focustijd en wil die liever niet bereikbaar zijn voor calls. Kortom, met een adaptieve digitale werkplek wordt met behulp van AI voorspeld waar degene achter het scherm op dat moment mee bezig is en behoefte aan heeft. 

2. Organisaties begeleiden bij de implementatie Artificial Intelligence (AI)

AI is hot! Veel organisaties willen graag met behulp van algoritmen voorspellingen en forecasts doen over bijvoorbeeld de omzet, het ziekteverzuim of de markt. Tegelijkertijd zijn zij hierin nog zoekende. 

Je moet namelijk een flinke hoeveelheid data hebben verzameld om de algoritmes het werk te laten doen. Je dient hiervoor verschillende expertises samen te brengen om op een valide algoritme uit te komen, ervoor te zorgen dat je de neveneffecten van digitalisering in de smiezen houdt en dat je ook op tijd bijstuurt als een algoritme niet blijkt te kloppen. Het drama bij de Belastingdienst heeft ons allemaal getoond wat voor een desastreuze gevolgen een verkeerd algoritme kan hebben. 

3. Nog meer organisaties in Nederland stimuleren digitale werkplekken optimaal in te richten 

Corona heeft ervoor gezorgd dat thuiswerken meer ingeburgerd is geraakt. Voor veel mensen is het nog een beetje behelpen omdat ze niet de juiste thuiswerk voorzieningen hebben. Een voorbeeld is dat thuiswerkenden nog steeds geen telefoon van de zaak hebben of niet naar telefoonnummers kunnen bellen via Teams. Teams is dan niet optimaal ingericht of zelfs helemaal niet is geactiveerd, waardoor het lastig is om goed contact met klanten en collega’s te onderhouden. Op mijn bucketlist staat daarom dan óók dat iedere organisatie in Nederland de digitale werkplek optimaal gaat inrichten.

4. Ondersteuning bij de automatisering van bedrijfsprocessen 

Waar ik graag aan bijdraag is het (door)automatiseren van bedrijfsprocessen. Dit ligt voor aanzienlijk veel mensen nogal gevoelig omdat men in de veronderstelling is dat het ten koste gaat van de werkgelegenheid. In mijn optiek wordt niemand blij van repeterende handelingen. Wij mensen houden van variatie in ons werk. 

Daarnaast gaat het automatiseren van bedrijfsprocessen altijd gepaard met minder papierstromen, minder mailverkeer, een efficiëntere manier van werken en inzichtelijke organisatieprocessen. Bovendien kan je door de digitalisering processtappen beter op elkaar afstemmen. Dit betekent dat wanneer organisaties repeterende handelingen automatiseren, zij medewerkers op een slimme manier kunnen inzetten. Nu kunnen die bijvoorbeeld meer tijd en aandacht aan klanten besteden, omdat zij minder tijd achter een computer hoeven te zitten om administratieve handelingen te verrichten. Bedenk eens hoeveel meer handen aan het bed zorginstellingen zouden kunnen hebben wanneer zij meer automatiseren. Of hoeveel meer tijd en aandacht docenten hebben voor hun leerlingen als scholen bepaalde zaken automatiseren.

5. Meer bewustzijn creëren dat security een prioriteit dient te zijn 

Door de digitalisering is veiligheid waanzinnig belangrijk geworden. Hackers kunnen met ransomware de hele bedrijfsvoering platleggen. Een veilige omgeving is voor zorgorganisaties extra belangrijk, want hier zijn mensenlevens in het spel. Als je als apotheker of arts niet meer bij patiëntgegevens kan komen, kan dit levensbedreigend voor patiënten zijn. 

In 2025 heeft naar schatting 75% van de Nederlandse organisaties te maken gehad met een hack. Ik maak wel een beetje zorgen over deze ontwikkeling, des te meer omdat nog niet alle organisaties voldoende investeren in goede beveiliging van hun bedrijfsgegevens. Ik hoop dan ook nog meer organisaties te helpen met het verbeteren van de beveiliging, zodat zij helder in beeld krijgen hoe zij zowel veilig als gebruiksvriendelijk kunnen ondernemen. 

Ambitie I-Experts

Vanuit een passie voor ICT bundelden Fabian de Bruijn en ik in 2017 onze krachten en begonnen I-Experts. In de afgelopen vijf jaar is I-Experts flink gegroeid en onze ambitie is over een aantal jaar een single point of contact te zijn voor alle ICT-gerelateerde vraagstukken. Dat betekent dat we in de toekomst nog meer dienstverlening aan ons portfolio zullen toevoegen en ons hard maken voor alle punten op mijn ICT-bucketlist. 

Heb je ook groeiplannen voor jouw organisatie en wil je sparren hoe ICT een rol hierin kan spelen? Neem gerust contact met mij op via: mj.waardenburg@i-experts.nl.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Azure Kosten

Azure: wat is het en hoe bespaar je kosten?

Microsoft Azure is het cloud computing platform van Microsoft. Azure kan gebruikt worden om applicaties te bouwen, te implementeren en te beheren. Azure is daarbij volledig schaalbaar. Dat is mogelijk omdat Microsoft over een wereldwijd netwerk van datacenters beschikt.

Lees verder »
Scroll naar top
Download de gratis whitepaper!

In 7 stappen naar een datagedreven organisatie met Power BI

Power BI is hét managementinformatiesysteem van Microsoft: een toegankelijke en gebruik(er)vriendelijke tool die je in staat stelt om de juiste beslissingen kunnen te nemen.

Download de whitepaper!

In 7 stappen naar een optimale digitale werkplek

Download de whitepaper kom erachter hoe je in 7 stappen naar een optimale digitale werkplek kan gaan.

Download de whitepaper!

Wat zijn de Social Intranet trends van 2022?

De evolutie van het intranet staat nooit stil, daarom hebben we de tien belangrijkste trends en ontwikkelingen van 2022 voor een Social Intranet voor je op een rij gezet.