Veranderen zonder adoptie is geen optie

Auteur
Jonathan Ouwehand
Datum
2 augustus 2022
Functie
Online Marketeer
Inhoudsopgave

Veranderingen zijn er continu. In ons dagelijks leven, op ons werk, overal om ons heen. En de wereld lijkt steeds sneller te veranderen, zeker als we kijken naar technologische veranderingen. Vooral op het werk hebben we moeite om alle veranderingen te volgen en door te maken. Met onze adoptie-aanpak helpen we om veranderingen in de organisatie zo goed mogelijk te begeleiden. 

Een stukje geschiedenis

De manier waarop het IT-landschap ontwikkelt, is de laatste jaren ingrijpend veranderd. 

In het traditionele on-premises tijdperk werd er eens in de zoveel jaar een grote wijziging doorgevoerd. Denk aan de upgrade scenario’s van Windows (XP naar Vista, 7, 8 enzovoort) en Office (2003 naar 2007, 2010, 2013 enzovoort). Er veranderde voor de eindgebruiker weliswaar niet zo vaak iets, maar als het dan gebeurde was het ook echt raak, dan had het veel impact. Het waren ingrijpende, technisch gedreven veranderingen die erg veel training, instructie en ondersteuning vereisten. 

Introductie van de Cloud

De introductie van de Cloud en concepten als SaaS (Software-as-a-Service) heeft het IT-landschap totaal veranderd, inclusief de manier waarop wijzigingen worden doorgevoerd. Tegenwoordig worden er continu kleine wijzigingen door leveranciers gepusht. Het voordeel is dat de veranderingen kleiner zijn, daarmee minder heftig voor de eindgebruiker.  

Voor het management heeft deze nieuwe manier van veranderen als voordeel dat de kosten voor implementatie en adoptie van de veranderingen meer gespreid in de tijd kunnen worden. Er zijn immers geen ‘big bang’ lanceringen meer, maar kleine iteraties van nieuwe functionaliteiten. 

 Toch heeft deze nieuwe methode ook nadelen, of in ieder geval aandachtspunten. Zo heeft de gebruiker snel het gevoel dat er continu van alles verandert, niet elke nieuwe feature zal relevant zijn, en kan het moeite kosten om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden.  

 Juist daar ligt een schone taak voor adoptie. Als adoptieconsultants maken we een schifting in de ontwikkelingen, welke zijn interessant voor welke doelgroep, gebruikers informeren over aankomende wijzigingen, samen met gebruikers bekijken hoe het past in de werkwijze, trainen en instrueren we ze. De continue aard van de verandering maakt dit een voortdurend proces. 

Of stel je vragen in de live chat!

Live-chat I-Experts

Download de gratis whitepaper:
"Veranderen zonder adoptie is geen optie!​​"

  • Kracht van Inzicht: Ontdek hoe inzicht in adoptie kan leiden tot betere bedrijfsresultaten.
  • Impact op Productiviteit: Leer hoe adoptie direct verbonden is met medewerkerstevredenheid en efficiëntie.
  • Strategie voor Succes: Ontdek de strategische benaderingen die organisaties nodig hebben voor een succesvolle adoptie.
Naam(Vereist)

Lekker belangrijk

Jazeker! Denk maar eens na wat er zou gebeuren als je een grote verandering doorvoert zonder adoptie. Laten we een voorbeeld uit de privésituatie nemen. Veranderingen zijn er altijd in je leven, dus ook op dat gebied. Stel je gaat als gezin verhuizen naar een andere woonplaats omdat een van beide ouders daar een nieuwe baan heeft gevonden. Dan is het heel belangrijk hoe je de kinderen daarin meeneemt. Ze hebben weliswaar geen keus, ze kunnen wel een hoop weerstand vertonen en hinder veroorzaken als je die verandering niet serieus neemt. Ze zullen de verandering niet accepteren, laat staan adopteren.

Communicatie

Communicatie is de key hierin. Ga zo vroeg mogelijk het gesprek met ze aan, zodat ze alvast aan het idee kunnen wennen. Neem ze mee in het waarom van de verandering, leg uit wat de verandering inhoudt en wat de voordelen voor hen zijn. Verplaats je hierin in de belevingswereld van de kinderen. Wellicht is het dat ze dan dichter bij opa en oma wonen en dus vaker bij hen op bezoek kunnen, dat ze een grotere kamer krijgen, of zelfs een grote tuin met zwembad! Let er in de gesprekken vooral ook op hoe ze reageren, waar ze op ‘ aan gaan’ . Luister naar eventuele bezwaren/weerstand, toon begrip en onderzoek in het gesprek waar dit bezwaar vandaan komt om het wellicht op te kunnen lossen.  

 Als we nu de gelijkenis trekken met de werksituatie, veel organisaties verhuizen hun data naar de Cloud. Dan wil je als medewerker ook weten waarom de organisatie daarvoor kiest, wat het inhoudt, hoe het in zijn werk gaat, wat je er zelf aan hebt en hoe je in de toekomstige situatie bij je data komt en je werk kunt blijven doen. 

Hoe doen jullie dat?

Voor veranderingen zoals een transitie naar de Cloud hebben we een standaard adoptie-aanpak op maat ontwikkeld. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, het komt erop neer dat we samen met de organisatie de adoptiestrategie en -middelen bepalen en de uitvoering doen we aan de hand van een standaard model van Prosci, het ADKAR-model. Dit model beschrijft de vijf stadia die een eindgebruiker doorloopt die nodig zijn om de verandering tot een succes te maken: 

  • Awareness  
  • Desire  
  • Knowledge  
  • Ability  
  • Reinforcement  

Hoe nu verder?

Er verschijnt binnenkort nog een blog over adoptie, dus stay tuned voor meer! Ben je benieuwd naar ervaringen van anderen over onze werkwijze, check dan de klantcase van Unigarant.

Spelen er veranderingen in jouw organisatie? Neem dan contact met ons op, we begeleiden je graag bij de adoptie.