#EXPERTSTOGETHER

Kennismanagement systeem

Kennis binnen een organisatie is een abstract iets, het kan niet worden vastgepakt, maar toch is kennis misschien wel het waardevolste bezit. Hoe zorg je ervoor dat deze waarde niet verloren raakt over tijd? Details van processen worden namelijk vergeten en experts blijven ook niet voor altijd binnen de organisatie. Voor dit probleem is het kennismanagement systeem (KMS) gemaakt. Geïntegreerd met het Social Intranet voor gemakkelijk gebruik, het KMS is dé tool voor het behouden en delen van onderlinge kennis tussen werknemers. 

Goed overzicht

Slim samenwerken

Kennis doorgeven

De opzet van het kennismanagement systeem wordt in overleg met de klant bepaald, zo past het perfect bij de wensen van de werknemer. Verder zijn er al standaard functies ingebouwd, via een zoekfunctie kan er bijvoorbeeld snel worden gezocht naar de kennis die op dat moment nodig is. Word-documenten zijn een veelvoorkomende manier om deze kennis op te slaan. Bij ons KMS wordt juist gebruik gemaakt van webpagina's, deze geven veel rijkere opties voor kennisdeling, zoals video's, formulieren, (vragen)lijsten, animaties, etc.

Tijdens het ontwikkelen en implementeren van het KMS wordt er gekeken naar de wensen en behoeftes van de medewerkers. Zij zijn namelijk degene die met het systeem zullen gaan werken. Ook kunnen er rechten verleend worden aan bepaalde medewerkers om hen ook hun eigen documenten te laten creëren en managen. Er kan dan onder anderen gezien worden wie welk document heeft gemaakt en wanneer deze voor het laatst is gewijzigd. 

Een kennismanagement systeem maakt het verschil doordat het zorgt voor een omgeving waarin kennis zo goed mogelijk kan worden verzameld en doorgegeven. Zo wordt het delen en vragen naar kennis niet alleen makkelijker, het wordt ook aangemoedigd. Het zorgt voor efficiëntere samenwerking, snellere opleidingstrajecten en bevorderd de zelfstandigheid van medewerkers. Kortom, een kennismanagement systeem zorgt ervoor dat waardevolle kennis niet verloren raakt en gemakkelijk kan worden doorgegeven.

Stap voor stap naar een volledig geïntegreerd Social Intranet.

Leer en lees alles over de 12 belangrijkste onderdelen van een effectief Social Intranet. "Simple solutions, great experiences, always together".

Scroll naar top