Thuiswerken vanwege corona: 10 thuiswerk tips voor meer productiviteit

Auteur
Jonathan Ouwehand
Datum
13 januari 2020
Functie
Online Marketeer
Inhoudsopgave

Door het coronavirus zijn veel mensen ineens genoodzaakt om thuis te werken. Wellicht werk je al vaker thuis, maar het kan ook even wennen zijn als je ineens vanuit huis moet gaan werken. En als je veel in een team werkt, dan kan thuiswerken lastig zijn. We zetten de voor- en nadelen op een rij en geven je 10 thuiswerk tips voor meer productiviteit. Zo kan je in tijden van corona alsnog je arbeidsproductiviteit verhogen!

Gelukkig werken veel organisaties al met een digitale werkplek. Nieuwe technologieën maken thuiswerken bovendien steeds gemakkelijker. Met chatberichten, videobellen, VPN-netwerken en draadloos internet zijn er voldoende mogelijkheden om in contact te blijven met je collega’s. Thuiswerken kan ook veel voordeel bieden, veel mensen ervaren bijvoorbeeld dat ze productiever zijn. Maar er zijn ook valkuilen. 

Voordelen van thuiswerken 

We zijn ons ervan bewust dat dit een bijzondere situatie is. Maar thuiswerken kan ook voordelen bieden:

  • Een comfortabele werkomgeving. Thuis heb je alle ruimte om je ‘kantoor’ in te richten zoals jij wilt.

  • Je bent niet gebonden aan de openingstijden van een kantoor. Je kunt je uren flexibeler indelen waardoor je werktijden optimaal aansluiten bij je eigen ritme. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van het soort werk dat je doet en of je op bepaalde tijden bereikbaar moet zijn.

  • Je bent productiever. Alleen thuiswerken betekent minder afleiding, die je normaal op kantoor wel ervaart: collega’s die met elkaar overleggen of veel bellen, iemand die een vraag heeft of een spontaan ingelaste koffiepauze. Thuis heb je meer controle over je werkomgeving en krijg je vaak meer werk gedaan binnen dezelfde kantooruren. 

  • Je bespaart tijd. Vooral reistijd. Een tweede effect is minder gefrustreerde en gestreste medewerkers door oponthoud op de weg of in het openbaar vervoer.   

Nadelen van thuiswerken 

Thuiswerken kan ook nadelen hebben:   

  • Thuis zijn er weer andere afleidingen. Er zijn andere omgevingsgeluiden en eventuele kinderen, partner en/of huisgenoten kunnen om aandacht vragen wanneer je thuiswerkt. Maak dan duidelijk dat je aan het werk bent en houd vast aan je werkroutine. Ook kan de verleiding groot zijn om tussendoor even een privé-klusje te gaan doen.  

  • Als je langere tijd thuiswerkt, dan is het moeilijker werkrelaties op te bouwen en je betrokken te voelen bij de organisatie. Thuiswerken kan eenzaam zijn. Je mist de dagelijkse persoonlijke contacten met collega’s. Neem daarom zelf veel initiatief in je communicatie met collega’s.  

  • Hoe meet je output? Voor managers is het niet gemakkelijk om de voortgang en prestaties van thuiswerkers te monitoren. Vooral als er werkzaamheden plaatsvinden die niet gemonitord kunnen worden via een systeem. Een tool om werktijden en werkzaamheden bij te houden, geeft meer inzicht. 

  • De lijn tussen werk en privé vervaagt. Je bent niet gebonden aan kantooruren en kunt de hele dag werken. Misschien heb je zelfs het gevoel dat er meer van je wordt verwacht, omdat je thuiswerkt. Het kan dan lastig zijn om het werk los te laten. Een harde lijn trekken tussen privé en werk is dus van belang.  

Thuiswerk tips om tijdens corona effectief vanuit huis te werken

Hieronder een aantal thuiswerk tips om in tijden van corona effectief te kunnen werken!

  1. Zorg voor een fijne werkomgeving. Creëer een werkplek waar jij je prettig voelt (bijvoorbeeld met veel licht, planten, goed meubilair, etc.). Let er ook goed op dat je een ergonomisch verantwoorde werkplek hebt, zo voorkom je lichamelijke klachten. Ons advies is om niet de hele dag achter een laptop te werken, maar om een externe monitor, toetsenbord en muis te gebruiken. En ook niet onbelangrijk: zorg dat je snelle wifi hebt!

  2. Thuiswerken geeft meer autonomie maar vraagt ook om zelfdiscipline en structuur. Maak daarom altijd een to-do-lijst. Je hebt dan een helder overzicht welke werkzaamheden er moeten gebeuren. En hoe fijn is het om iets van het lijstje af te vinken wanneer je een taak af hebt! 

  3. Houd je aan een werkroutine. En aan je normale ochtendroutine alsof je wel naar kantoor gaat. Zorg dat je op tijd begint aan je werkzaamheden en plan taken wanneer je deze het fijnst vindt om te doen (bijvoorbeeld in de ochtend rapportages schrijven en in de middag telefoneren). 

  4. Deel je werktijd in. Stel voor jezelf van tevoren vast wanneer je start met werken, wanneer je stopt en wanneer je pauzes houdt. Dit geeft houvast gedurende de dag om aan het werk te zijn of om juist pauzes te nemen. Maar ook om op tijd te stoppen. Zorg ook dat je eventuele huisgenoten hiervan op de hoogte zijn. 

  5. Maak gebruik van een digitale werkplek. Door in de cloud te werken heb je alle informatie en bestanden bij de hand. Via je laptop, desktop of smartphone kun je zo gemakkelijk samen aan projecten werken, ongeacht je werkplek.

  6. Blijf op de hoogte met notificaties. Zo mis je geen e-mails en telefoongesprekken. Maar laat social media links liggen wanneer je aan het werk bent!

  7. Zorg dat je in contact blijft met je collega’s. Met alle digitale middelen hoeft dit geen probleem te zijn. Naast bellen en mailen, zijn er tools die het mogelijk maken om te chatten, videogesprekken te houden en bestanden te delen. Zo blijf je betrokken. Las bijvoorbeeld dagelijks een videomeeting in om contact te houden met je collega’s. Dit kan ook gewoon een koffie- of lunchpauze zijn, zodat je ook informeel een praatje kunt maken. Net zoals je dat op kantoor zou doen. 

  8. Werk je op een plek waar veel omgevingsgeluiden zijn? Koop dan een noise-cancelling headset. Mét mute-knop. Een dergelijke headset kan helpen om zelf rustig te kunnen werken, maar ook om zonder omgevingsgeluiden te vergaderen of bellen. 

  9. Houd werk en privé gescheiden. Even wat schoonmaken, een wasje draaien of boodschappen doen is verleidelijk, maar houd je aan je werkroutine (punt 3). Anders krijg je je to-do-lijst (punt 2) nooit af! 

  10. Beloon jezelf bij elke taak die je hebt afgerond. Beweeg wat, loop een rondje in de buitenlucht. Zo verzet je even je gedachten en kun je met een frisse blik beginnen aan de volgende werkzaamheden. 

Effectiviteit van thuiswerken evalueren 

Noodgedwongen thuiswerken is natuurlijk heel anders dan bewust een of meerdere dagen vanuit huis werken. En of het goed werkt, is natuurlijk ook afhankelijk van de branche waarin je werkt. Maar wellicht word je positief verrast door de voordelen van thuiswerken en kan dit aanleiding zijn om ook in de toekomst vaker een dag thuis te werken. Gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk om op afstand duurzaam samen te werken. Een goede reden om samen met je leidinggevende en collega’s je ervaringen met thuiswerken te evalueren. Uiteindelijk is het belangrijkste wat voor jou werkt, want dat heeft invloed op jouw arbeidsproductiviteit en welzijn.  

Is jouw organisatie nog niet ingericht om thuis te werken? Wij maken je graag thuiswerk-ready met behulp van Microsoft Teams. 

Wil je meer lezen over hoe je digitaal samenwerken kunt vormgeven in je organisatie? Download dan ons whitepaper ‘In 7 stappen naar een optimale digitale werkplek’.  

In 7 stappen naar een optimale digitale werkplek
Ontdek hoe jij direct jouw productiviteit kunt verhogen en kosten kunt besparen

  • Boost jouw teamefficiëntie: Leer hoe jij de productiviteit met 30% kunt verhogen
  • Minimaliseer jouw risico's: Bescherm jouw bedrijf tegen digitale dreigingen
  • Creëer jouw ideale werkplek: Praktische tips die jij onmiddellijk kunt implementeren
Naam(Vereist)
Hidden
Welke whitepaper is er gedownload