Is Microsoft Viva de belangrijkste Social Intranet trend van 2023?

Is Microsoft Viva de belangrijkste Social Intranet trend van 2023?

pattern-1.png

Werk je al met een intranet op basis van SharePoint om jezelf en je collega’s te voorzien van de juiste informatie, documentatie en nieuwtjes? Dan zijn jullie sowieso front-runner op het gebied van informatievoorziening! Maar gebruiken jullie in de organisatie al een Social Intranet? Het hebben van een Social Intranet is de volgende, overtreffende stap wanneer je écht goed wil gaan presteren in jouw organisatie.

Waarom kiezen voor een Social Intranet?

Een Social Intranet verbetert namelijk de communicatie van collega’s onderling. Doordat je interactie onder de collega’s verder stimuleert en mogelijk maakt. Het is belangrijk om op deze interactie te letten. Vooral in een hybride werkomgeving, waar het steeds lastiger wordt om goed verbonden te zijn met de organisatie én de mensen.

Door de sociale interactie die ontstaat vanwege de verbeterde interne communicatie voelen medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie. En geëngageerde en geïnformeerde medewerkers zijn op haar beurt weer beter voor de productiviteit en werknemers-retentie.

Daarnaast maakt een Social Intranet op basis van SharePoint en Microsoft het een stuk makkelijker om de relevante informatie te vinden die je nodig hebt. Je hebt snel de documenten, het rapport of de feedback gevonden die jij nodig hebt om verder te gaan met je werkzaamheden. Een goede boost voor de efficiëntie binnen jouw organisatie.

Met deze functionaliteiten is jouw Social Intranet weer helemaal bij

Net zoals al het andere in de digitale wereld, ontwikkelt het Social Intranet zich steeds verder en verder. Daarin signaleren wij regelmatig een aantal opvallende vragen en thema’s die als trends bestempeld kunnen worden.

Deze bundelden we in een whitepaper, die je hier kan downloaden. We geven je in dit blog graag een voorproefje.

De opkomst van Microsoft Viva in het leven van de werknemers

Het is niet de eerste keer dat Microsoft een nieuwe lijn producten lanceert.  Maar dit is wel de eerste keer dat de software-reus haar pijlen volledig richt op werknemerservaring. Niet alleen het efficiënter en productiever houden van medewerkers, maar hen ook verbonden, betrokken en geïnformeerd houden voor de beste relatie tussen werkgever en werknemer.

Deze nieuwe productlijn is Microsoft Viva genoemd. Microsoft Viva bestaat dus puur gericht op het verbeteren van de werknemerservaring met al haar verschillende sub-programma's. Microsoft Viva wordt zelfs gelauwerd als hét nieuwste paradepaardje van, waar veel van hun ontwikkelfocus naartoe gaat.

Onder het Viva-label zijn sinds de introductie al zeven verschillende producten toegevoegd, ieder met haar eigen toepassing en mogelijkheden voor het bevorderen van samenwerking en connectiviteit tussen medewerkers (Viva Topics, Viva Learning, Viva Engage, Viva Insights, Viva Connections, Viva Amplify en Viva Sales).

 

Op een laagdrempelige manier content delen

Zo is Viva Engage een communicatieplatform dat in de eerste aanblik best veel weg heeft van Facebook van Meta. Viva Engage verlaagt de drempel van het delen van content bij collega’s onderling. In plaats van een volledig nieuwsbericht deel je in een paar simpele regels tekst met een afbeelding dat er nieuwe collega’s zijn. Of dat een belangrijke doelstelling is behaald. Medewerkers blijven betrokken, raken geïnspireerd om zelf content te delen en als gevolg ontstaat er dialoog. Niet alleen binnen teams of afdelingen, maar bedrijfsbreed.

Viva Learning is daarentegen een perfecte tool om trainingen, cursussen en andere leermaterialen te bundelen.  Ideaal om bijvoorbeeld alle onboarding-trainingen in te stellen voor nieuwe medewerkers bij je organisatie. Ook heeft Viva Learning een integratie met het veelgebruikte LinkedIn learning. Zo creëer je een leercultuur met een gestroomlijnde ervaring. Waar je medewerkers zich met gemak voorzien van de nieuwste kennis en vaardigheden.

Managers krijgen inzichten in de stem van de medewerkers

Viva Amplify is weer een andere iteratie van het Microsoft Viva Label. In het leven geroepen om inzichten en feedback te verzamelen van medewerkers. Zo kunnen managers medewerkers verbonden en vocaal houden, maar ook begrijpen waarom sommige cijfers tegenvallen. Feedback verzamelen van personeel is nog wel eens een uitdaging, en al helemaal wanneer medewerkers verdeeld zijn over verschillende vestigingen, verschillende teams, of op afstand werken. Niet iedereen zit te wachten op ellenlange medewerkers-tevredenheidsonderzoeken. Microsoft Viva Amplify creëert een platform waar men eenvoudig een korte (anonieme) beoordeling kan geven van hoe het eraan toe gaat op de werkvloer.

Meer dan alleen 'the bottom line'

Wanneer we het hebben over inzichten, dan hebben we het vaak over statistieken waar we mee kunnen rekenen en voorspellen. Maar Viva Insights geeft niet de managers, maar de werknemers inzicht. In hun productiviteit, hun werkpatronen, hoe ze hun dag besteden, hoeveel tijd verloren gaat aan meetings, hoeveel onafgebroken 'focustijd' tijd ze hebben. En andere acties die hun werkzaamheden beïnvloeden.

Zo heeft Viva Insights bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een koppeling te maken met Headspace de applicatie die mensen eenvoudig kennis laten maken met onderwerpen als mindfulness en meditatie. Dit kan mensen ondersteunen bij hun (mentale) welzijn en bijvoorbeeld ook helpen bij het voorkomen van een burn out, of andere vormen werk-overbelasting. Deze koppeling kan ook direct in Microsoft Teams worden gerealiseerd, zodat je medewerkers één centrale plek hebben voor al hun toepassingen.

Toegankelijkheid voorop

In ons vorige blog spendeerden we al aandacht aan de belangrijke rol voor toegankelijkheid. Naast dat je inrichting en content geschikt moet zijn voor mensen met fysieke beperkeringen, geldt het onderwerp toegankelijkheid ook voor de manier waarop je medewerkers het intranet benaderen.

Zo is het Social Intranet van I-Experts ook volledig te integreren binnen Microsoft Teams. Of via een standaard of gepersonaliseerde applicatie. Zo heeft iedereen een gestroomlijnde omgeving die het best bij zijn of haar voorkeur past, en kunnen ze eenvoudig schakelen tussen bijvoorbeeld mobiel en desktop.

Door toegankelijkheid via verschillende devices voorop te stellen stimuleer je de verbondenheid van medewerkers, en blijven ook de collega's die hybride werken betrokken en up-to-date van nieuwe kennis, bedrijfsnieuws, veranderingen, ontwikkelingen, resources en nog veel meer.

Welke ontwikkelen kun je nog meer verwachten?

Naast Microsoft Viva zijn er nog veel meer Social Intranet trends. Wil jij weten met welke aandachtspunten, nieuwe functionaliteiten en inrichtingen jouw Social Intranet helemaal bij de les is? En daardoor optimaal voorziet in het betrokken, geïnformeerd en verbonden houden van je medewerkers. Zelfs wanneer zij hybride samenwerken op verschillende locaties. Download dan de whitepaper met onze meest opvallende trends en ontwikkelingen voor het Social Intranet in 2023, en kom erachter.

Dit zijn dé Social Intranet trends van 2023!

Het Social Intranet wordt belangrijker dan ooit tevoren, de ontwikkelingen gaan razendsnel. We hebben de belangrijkste trends voor 2023 voor je op een rij gezet.

  • Social Intranet
Facebook
Twitter
LinkedIn

Dit zijn dé Social Intranet trends van 2023!

Het Social Intranet wordt belangrijker dan ooit tevoren, de ontwikkelingen gaan razendsnel. We hebben de belangrijkste trends voor 2023 voor je op een rij gezet.

  • Afstand, van bittere noodzaak tot onderdeel van het DNA
  • Alles beantwoord door slimme artificiële intelligentie (AI)
  • Vanaf nu staat de gebruikerservaring voorop