7 Intranet trends 2022 die je niet mag missen

Auteur
Kelly Westra
Datum
13 januari 2020
Functie
Content Marketeer
Inhoudsopgave

Intranetoplossingen voor de digitale werkplek ontwikkelen zich razendsnel. Elk jaar biedt intranet weer nieuwe functionaliteiten voor een optimale samenwerking en interne communicatie. Daarom hebben we de 7 intranet trends van 2022 voor je op een rijtje gezet!

1. Toename in gebruik van mobiel intranet

In 2019 kreeg 80% van de gebruikers via een mobiel apparaat toegang tot het internet. Wat denk je dat de implicaties zijn van dergelijke statistieken voor het intranet? Steeds meer medewerkers werken op afstand: thuis, bij de klant of onderweg. Het is belangrijk dat dan ook jouw intranet toegankelijk is. Juist voor die medewerkers die niet vaak op kantoor zijn.

Gelukkig is een modern intranet goed toegankelijk via de tablet, mobiele telefoon of laptop. Voor medewerkers op afstand wordt op die manier het gevoel van betrokkenheid, bij het bedrijf horen, gestimuleerd.

Download de gratis whitepaper:
"Dit zijn dé Social Intranet trends van 2023!"

  • Interactief intranet: Ontdek de evolutie naar een interactief platform waar medewerkers samenwerken en content personaliseren.
  • Microsoft Viva: Verken hoe Viva samenwerking en connectiviteit verbetert met tools als Engage en Learning.
  • Mobiele focus en AI: Leer over mobiele toegankelijkheid en AI-integratie voor slimme functies op het intranet.

Of stel je vragen in de live chat!

Live-chat I-Experts

2. Intranet wordt steeds socialer

Intranet draait om de gebruikers: jouw medewerkers. Waar je voor moet waken, is dat de communicatie via intranet eenrichtingsverkeer wordt. Je wilt juist die interactie met en tussen medewerkers tot stand brengen.

Het intranet moet de go-to zijn voor alle medewerkers als het gaat om kennis delen, samenwerken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen. Sociaal wordt het door de medewerkers zelf. Intranet biedt de mogelijkheid een persoonlijk profiel te maken, een projectpagina te creëren, te bloggen, chatten en persoonlijk nieuws of mijlpalen te delen. Iedereen kan op elkaar reageren. Zo krijg je persoonlijke interactie, door de gehele organisatie, en wordt jouw intranet sociaal.

3. Intranet als kern van de digitale werkplek

Het intranet is onderdeel van de digitale werkplek. Met een digitale werkplek kunnen medewerkers overal en altijd online samenwerken. Officeapplicaties als Outlook en Word zijn beschikbaar via de browser, bijvoorbeeld in de vorm van webmail en Word Online.  

Een intranet focust net als de digitale werkplek op de informatiebehoefte en wensen voor specifieke functionaliteiten per persoon. Daarom wordt de digitale werkplek, samen met het intranet, het startpunt van de werkdag voor iedere medewerker.

4. Intranet richt zich op de digitale medewerkersbeleving

De vierde van de intranet trends gaat over de medewerker. Die staat centraal in jouw organisatie en door nieuwe ontwikkelingen kan hij of zij intranet personaliseren voor een optimale beleving. In deze lijst met intranet trends mag de Digital Employee Experience (DEX) daarom niet ontbreken.

Een organisatie is op te delen in verschillende doelgroepen: financiën, verkoop, communicatie, IT, afdelingsoverstijgende samenwerkingsverbanden, et cetera. In specifieke persona’s benoem je de verschillende behoeften van deze doelgroepen. Per doelgroep ontwikkel je een standaard intranet dat individuele medewerkers zelf kunnen personaliseren. Zo’n gepersonaliseerde omgeving stimuleert het intranetgebruik, omdat medewerkers zich herkennen in het design, de content en functionaliteiten.

Ook dankzij de mogelijkheden van adaptive design kan het intranet optimaal aangepast worden aan de behoeften van de medewerkers. Denk aan het bieden van een aangepaste interface of informatie, afhankelijk van waar en op welk apparaat iemand inlogt.

5. Een datagedreven intranet

Intranet biedt je inzichten in waardevolle (gebruikers)data. Door daar slim gebruik van te maken, kun je het intranet nog beter inrichten voor je medewerkers. Bekijk eens het gebruik van je intranet: hoeveel medewerkers loggen per dag in? En voor hoe lang? Hoe betrokken zijn je medewerkers? Hoe vaak wordt een nieuwsbericht gelezen en wordt erop gereageerd? Wordt er samengewerkt in projectteams via intranet? Welke informatie zoeken medewerkers op intranet?

Mochten uit bovenstaande gegevens tegenvallende resultaten komen dan kun je daar dieper op ingaan. Ook kun je het informatieaanbod beter afstemmen op de behoeften van je medewerkers. Uiteindelijk bieden deze datagedreven inzichten je mogelijkheden om productiviteit, effectiviteit en efficiëntie te verbeteren en stimuleren.

6. Toepassing Artificial Intelligence op intranet

Intranet wordt steeds slimmer. Zeker in combinatie met Artificial Intelligence (AI). AI leert op basis van data. En hoe meer data (en gebruikers) hoe beter de functionaliteiten die AI biedt op intranet. Maar hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Een voorbeeld van AI is de chatbot. Medewerkers stellen hun personeelsvragen via intranet aan de chatbot in plaats van aan de HR-afdeling. Dat scheelt de HR-medewerker veel tijd. Een andere toepassing van AI op intranet is de slimme zoekfunctie. Door gepersonaliseerde zoekresultaten en gerelateerde zoeksuggesties is zoeken op intranet effectiever. 

AI maakt het intranet nog meer datagedreven. Zoekresultaten tonen informatie vanuit meerdere bronnen en helpen medewerkers snel verder met hun vragen of problemen.

7. Educatie via Intranet

Tot slot de laatste intranet trend. Het intranet wordt steeds meer een platform voor zelfontwikkeling. Zo staat het intranet zelf centraal bij de gebruikersadoptie van deze oplossing. Via Frequently Asked Questions, documentenbibliotheken en de virtuele assistent worden medewerkers geholpen hun weg te vinden op een (nieuw) intranet.

Ook bij het inwerkproces van nieuw personeel speelt intranet een belangrijke rol. Zo kan in het onboardingproces de organisatie op een speelse en leerzame wijze worden geïntroduceerd met video’s, quizzen en documenten. Op die manier is het intranet een ondersteunend platform voor educatie en zelfontwikkeling.  

Conclusie Intranet trends 2022

Het intranet evolueert en is veel meer dan een centraal kennis- en communicatieplatform. De trends die we zien, draaien om de medewerker. Doordat intranet steeds socialer en meer gepersonaliseerd is, helpt het platform om je medewerkers een digitale ’thuisbasis’ te bieden en de betrokkenheid bij de organisatie te vergroten.

Wil je in jouw organisatie ook aan de slag met intranet? Lees dan ook onze blog ‘De winnende intranet business case in 7 essentiële stappen’.