Salesmanager Ard van Winden heeft vrijetijdskunde gestudeerd. Dat ben ik. Mijn doel was namelijk eerst in de evenementenbranche te werken. Maar toen ik afstudeerde was er geen werk in deze branche te vinden. Ik ben toen teruggegaan naar de basis: wat vind ik eigenlijk leuk aan evenementen management? Door die vraag te stellen, ontdekte ik dat dezelfde elementen ook in sales zitten. Denk hierbij aan: iets voor elkaar krijgen. Het samen doen. Actie ondernemen aan de hand van een script. Iets aanbieden waarmee je mensen blij maakt. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Beloften waarmaken.
Mijn kernwaarden: vertrouwen, loyaliteit, openheid en eerlijkheid
Als je bij een salesmanager denkt aan een gladjakker heb je het mis. Ik ben optimistisch van aard en geloof in het goede van de mens. Ik ben dan ook fan van het boek: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman. Er zijn misschien duizenden voorbeelden waar mensen ellendig tegen elkaar zijn. De oorlog in de Oekraïne is er een van. Maar in essentie zijn we goed!
In mijn saleswerk ga ik dan ook uit van vertrouwen, loyaliteit, openheid en eerlijkheid. Dat zijn niet direct eigenschappen die mensen aan sales toeschrijven. Helaas ziet men salesmensen meestal als pusherig, onbetrouwbaar en dwingend. Inmiddels draai ik 25 jaar mee in sales en pusherig en dwingend is niet waar mijn vakgebied voor staat. Mijn ervaring is dat als ik handel volgens mijn kernwaarden, ik het vertrouwen van mijn klanten geniet. Zo’n vertrouwensband is de basis. Het geeft veerkracht, bijvoorbeeld als een project om een of andere reden niet helemaal lekker loopt.
Een leven lang leren
Al zit ik inmiddels 25 jaar in het vak, ik ben nog lang niet uitgeleerd. Via I-Experts volg ik regelmatig trainingen, bijvoorbeeld via Goodhabitz. Zo heb ik onlangs geleerd hoe ik beter met conflicten kan omgaan. Ik vermijd die namelijk liever. En ik vind het nog steeds lastig om een vervelende boodschap over te brengen, terwijl het juist heel constructief kan zijn.
Soms vragen klanten om korting of om meer dan wat binnen het beschikbare budget mogelijk is. Aan bepaalde dingen zit gewoon een grens. We doen bij I-Experts altijd ons best, maar we kunnen geen ijzer met handen breken. Door training werd ik mij bewust dat conflict helemaal niet zo erg hoeft te zijn. En dat je slecht nieuws gesprekken ook kunt voeren op een manier waarbij je de vervelende boodschap onbevooroordeeld en objectief brengt. Hiermee stel je de andere partij in staat om toeschouwer te zijn en te zeggen: ik herken dit wel en dat niet. Of ik wil hier wel iets mee doen en daarmee niet. Goed luisteren en niet invullen is dan ook belangrijk. Zo kom je ondanks de verschillende perspectieven en behoeften toch verder.
Wil jouw organisatie ook slimmer samenwerken? Kunnen jullie onze hulp hierbij gebruiken. Neem dan nu contact op met mij via a.van.winden@i-experts.nl of download de whitepaper over de 7 stappen naar een optimale digitale werkplek. Ik vertel je graag meer over de digitale werkplekoplossingen van I-Experts.
Download de whitepaper:
Lees de whitepaper en kom erachter hoe je in 7 stappen naar een optimale digitale werkplek kan gaan.


Governance Workshop voor een veilige én duurzame Microsoft 365 omgeving
We starten de workshop met een kennissessie. Daarbij leggen we je het belang van Governance uit. Wat de voordelen ervan zijn. En welke risico’s je loopt als je dit niet goed regelt. Na deze introductie ga je aan de slag.

6 voordelen van een Governance Plan voor je Microsoft 365 platform
Governance betekent bestuur, beheersing ofwel het uitvoeren van beleid, controle, macht, regels én principes van een organisaties. Bij IT-Governance gaat het om het in kaart brengen welke rollen er nodig zijn.

Azure: wat is het en hoe bespaar je kosten?
Microsoft Azure is het cloud computing platform van Microsoft. Azure kan gebruikt worden om applicaties te bouwen, te implementeren en te beheren. Azure is daarbij volledig schaalbaar. Dat is mogelijk omdat Microsoft over een wereldwijd netwerk van datacenters beschikt.