5 Tips voor een goede start na jouw vakantie
Het is helaas weer zo ver, de zomer is bijna ten einde en iedereen is weer terug van vakantie. De out-of-office gaat uit, agenda weer aan, tijd om aan de slag te gaan. Jij en je collega’s zijn helemaal uitgerust. Misschien zelfs zo uitgerust dat je niet gelijk in de werkmodus komt. Hoe is dat bij jou? Kom jij weer goed in je werkritme en weet je de juiste prioriteiten te stellen? Met deze tips begin je na de vakantieperiode weer top aan je werk.
Tip 1. Zet je out-of-office melding niet direct uit
Bij het instellen van je afwezigheidsmelding kun je de einddatum instellen, of je zet hem handmatig aan en uit. Een goede tip is om dit niet direct te doen als je weer aan het werk gaat na je vakantie. Geef jezelf een dag of twee extra de tijd voordat je collega’s of externen weten dat jij weer aan het werk bent. Zo krijg je ruimte om prioriteiten te stellen, je mailbox op te schonen én met je collega’s bij te praten voordat je head-first in je werkzaamheden duikt.
Tip 2. Check het (social) intranet
Op het (Social) Intranet van jouw organisatie worden allerlei berichten gedeeld. Check bij terugkomst of er mededelingen of berichten zijn die voor jou relevant zijn. Zijn er nog verjaardagen geweest van collega’s, of wordt er nog wat leuks georganiseerd nu de meeste mensen weer terug van vakantie zijn.
Of stel je vragen in de live chat!
- Beschikbaar voor jouw vragen
Download de gratis whitepaper:
"Dit zijn dé Social Intranet trends van 2023!"
- Interactief intranet: Ontdek de evolutie naar een interactief platform waar medewerkers samenwerken en content personaliseren.
- Microsoft Viva: Verken hoe Viva samenwerking en connectiviteit verbetert met tools als Engage en Learning.
- Mobiele focus en AI: Leer over mobiele toegankelijkheid en AI-integratie voor slimme functies op het intranet.
- Je gegevens zijn veilig opgeslagen.
Tip 3. Schoon je Postvak IN op en stel prioriteiten
Tijdens een vakantieperiode kan je inbox snel vollopen, en niet ieder bericht heeft prioriteit. Welke zaken of klanten krijgen voorrang wanneer jij terugkomt van vakantie? Wat kan nog wel even wachten en wat is al opgepakt? Gebruik de categorieën-functie van Microsoft Outlook om je Postvak IN door te lopen. Sorteer alle ongelezen mail en wijs ze een categorie toe: vandaag beantwoorden, deze week beantwoorden, kan weg. Ga pas na het categoriseren aan de slag met het beantwoorden van mail, zo houd je beter het overzicht!
Nog een fijne tip, zorg dat je de weergave sorteert op gesprek in plaats van per bericht. Zo voorkom je dat je druk aan de slag gaat met een vraag of taak die je collega allang opgepakt en beantwoord heeft.
Tip 4. Begin rustig en check de status van jouw projecten
Voordat je op vakantie ging heb je vast een aantal lopende zaken overgedragen aan een collega. Ben je terug van vakantie, plan met dezelfde collega weer even een afspraak in om de status te controleren en de voor jou daaruit voortvloeiende taken te bepalen.
Tip 5. Probeer vooral het vakantiegevoel nog even vast te houden
Was je tijdens je vakantie meer buiten te vinden en keek je minder op je telefoon? Probeer dit soort goede gewoontes vast te houden. Loop wat vaker een rondje om bij het beeldscherm weg te zijn, en grijp wat minder naar je telefoon als het niet nodig is. Werk je vanuit huis en het is nog lekker weer… zet de laptop dan ook eens buiten neer om te genieten van de frisse lucht. Zo houd je je vakantiegevoel levend en ga je uitgeruster weer aan de slag.
Klaar om te groeien?
Wil je meer nuttige tips over het efficiënt inrichten van je werkdag? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten via 055 799 172 of sales@i-experts.nl.
Wil je meer informatie over Microsoft Teams? Lees hier verder: